استاد شایق

 

سخنرانی

محسن محمدی پناه

 

 

  

 
 



شب ششم محرم/ توانایی، دانش و تقوا، از ویژگی‌های مسئولین حکومت اسلامی است

حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد: مسئولینی که در هر قسمت مسئولیت و سمتی دارند باید ویژگی‌هایی در تراز حاکمیت جامعه اسلامی داشته باشند/ مسئولی که از اموال بیت‌المال استفاده شخصی می‌کند، با خودروی بیت‌الامال با خانواده‌اش این طرف و آن طرف می‌رود، نمی‌تواند دین را پیاده کند/ خیلی از ما هم در زندگی خود به بیت‌المال حساس نیستیم، اگر ما حساس بودیم مسئولین را هم با حساسیت انتخاب می‌کردیم.

 

 

ششمین شب از مراسم عزاداری دهه اول محرم، شامگاه شنبه در مسجدملااسماعیل یزد توسط هیئت انصارولایت یزد برگزار گردید. حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد در این شب‌، در ادامه موضوع «دین هست ولی کم است» به ویژگی‌های مسئولین برای اجرای احکام اسلام اختصاص داد.

 

ریشه مشکلات در عرصه اجتماعی و فردی

حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد عنوان کرد: علت مشکلات ما این است که نتوانستیم نسخه حیات‌بخش اسلام را به صورت کامل در اجتماع و زندگی خود پیاده کنیم. به اندازه‌ای که پیاده کردیم موفق شدیم و به اندازه‌ای که عمل نکردیم، عقب هستیم.

وی سپس به جایگاه جمهوری اسلامی قبل از حاکمیت دین و بعد از آن اشاره کرد و گفت: اگر بررسی کنیم می‌بینیم که یک ایرانی قبل از انقلاب، یک انسان دسته چندم بود و غیرقایل محاسبه در دنیا بود. در کشور ما مستشاران آمریکایی از دولت ایران حق توحش می‌گرفتند، یعنی چون می‌گفتند در میان یک عده آدم وحشی زندگی زندگی می‌کنند حقی به این عنوان می‌گرفتند. دین انقلابی بود که ما را عزیز کرد، انقلاب دینی بود که ما را نجات داد که امروز سردمداران کشورهای مختلف دنیا، درباره مردم، رهبر، امام(ره)، انقلاب و ایران [چه حرف‌های عجیبی می‌زنند]. جامعه به همان اندازه که به سمت تحقق آرمان‌های الهی رفت، به همان اندازه بهره‌اش را هم برد. نه تنها در عرصه اجتماعی بلکه در زندگی فردی و دنیایمیان هم اگر می‌خواهیم زندگی خوبی داشته باشیم باید به دستورات اسلام عمل کنیم.

 

برای پیاده کردن دین، حکومت لازم است

سخنران مراسم با اشاره به آیه «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»[1] گفت: قرار است دین اسلام روی زمین پیاده شود و بشر سعادتمند شود. برای پیاده کردن دین، حکومت لازم است. در طول تاریخ اسلام به جز پیامبر(ص) و دو نفر از ائمه، آن هم در مقطع کوتاهی،  دشمنان اجازه ندادند حکومت در دست اولیای خدا باشد. این روند ادامه داشت تا در زمان غیبت که امام زمان(عج) در پشت پرده غیبت قرار گرفتند و قرار شد مؤمنین در آزمایش‌های سخت قرار بگیرند تا بتوانند آمادگی روحی برای درک امام معصوم و یاری او را پیدا کنند. در زمان غیبت دین تعطیل نمی‌شود و بنا به ادله نقلی و عقلی حکومت در دوران غیبت، در دست ولی فقیه است و تکلیف ما در مواجه با ولایت مطلقه فقیه، اطاعت مطلقه است.

 

آیا برای پیاده‌کردن دین وجود یک ولی فقیه عادل به تنهایی کفایت می‌کند؟

مسئول هیئت انصار ولایت در پاسخ به این سؤال که برای پیاده‌کردن دین وجود یک ولی فقیه عادل به تنهایی کفایت می‌کند؟ گفت: اگر مدیران و خواص جامعه در ترازِ مدیران حکومت اسلامی نباشند و حتی مردم در تراز حکومت اسلامی رفتار نکنند، مسلم است که دین تحقق پیدا نمی‌کند. وقتی مردم با امام معصوم که بالاتر و قوی‌تر از ولی فقیه است، همراهی نکنند، خانه‌نشین می‌شود، تکلیف ولی فقیه روشن است. قرار نیست خداوند از غیب، کمکی برای او بفرستد. قرا نیست با معجزه چیزی را حل کند، مردم و خواص جامعه باید خودشان بفهمند و بخواهند. دین، زور زوری نمی‌شود. اگر خواص جامعه و مردم این نعمت را درک کنند و دست به دست هم دهند، اسلام پیاده می‌شود وگرنه ولی فقیه [به تنهایی] نمی‌تواند پیاده کند.

 

53 ویژگی برای یک مدیر در نامه 53 نهج‌البلاغه

وی افزود: مسئولینی که در هر قسمت مسئولیت و سمتی دارند باید ویژگی‌هایی در تراز حاکمیت جامعه دینی داشته باشند. امیرالمؤمنین(ع) در نامه 53 نهج‌البلاغه که معروف به نامه مالک اشتر است 53 ویژگی از یک مدیر ذکر می‌کنند در سه محور: توانایی، دانایی و پارسایی. این 53 ویژگی را هر استاندار، فرماندار، رئیس یا رئیس‌جمهوری که در رأس کارهای اجرایی قرار می‌گیرد باید داشته باشد. این ویژگی‌ها را ولی‌فقیه که در رأس قرار دارد، دارا هست. اگر ولی فقیه این ویژگی‌ها را داشته باشد ولی حاکمان نداشته باشند، باز مشکل حل نمی‌شود.

 

مسئولیت را با تمام قوت بپذیر، یعنی چه؟

سخنران مراسم با اشاره به آیه «خُذُوا مَا آتَيْنَاكُم بِقُوَّةٍ» گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: اصل اخذ مسئولیت و دینداری و پیاده‌کردن حکم خدا در روی زمین، اخذ به قوّت است. اخذ به قوّت یعنی مسئولیت را با قوت تمام بپذیرید. قوت سه معنا دارد: اولاً: قدرت جسمی. وقتی مدیریت قبول می‌کند باید توانایی داشته باشد، پیر و فرتوت و ناتوان نباشد، در جلسات خوابش نبرد، تنبل نباشد. ‌قدرت روحی یعنی نشاط و انگیزه کار داشته باشد. اخیراً رهبری به اعضای دولت فرمودند که شب از روز نشناسید. حضرت امام(ره) در آخر متن وصیت نامه‌شان می‌فرمایند: گمان نکنید وقتی امام(عج) ظهور می‌کنند، یک معجزه می‌شود و یک شبه امور اصلاح می‌شود، بلکه با مجاهدت‌ها و فداکاری‌های ستمکاران سرکوب و منزوی می‌شوند.

وی افزود: دومین معنای قوت، قوت علمی است. دانش و تخصص و تجربه کار داشته باشد، چون پسر خاله طرف است، سرکار نیاید، متخصص باشد تا کار خراب نشود، چقدر از بیت‌المال به علت متخصص نبودن مدیران ضایع می‌شود.

سخنران مراسم در بیان سومین معنای قوت گفت: دانش هم به تنهایی کافی نیست. علم باید همراه با ایمان راسخ و طهارت باطن و تهذیب باشد. اگر شخصی دانش داشته باشد ولی تقوا نداشته باشد، وقتی به قدرت و منابع ثروت رسید خود را نمی‌تواند کنترل کند، شروع می‌کند به ویژه‌خواری و ویژه‌خواهی. اگر رذائلی چون حسادت، کینه، جاه‌طلبی، قدرت‌طلبی و... در وجودش باشد وقتی به قدرت رسید، نمی‌تواند خودش را کنترل کند. پس علم تنها کافی نیست. اگر علم باشد و تقوا نباشد آقازاده‌ها، حقوق‌های نجومی‌ و اختلاس‌ها درست می‌شود. واضح بگوییم: مثل بنی‌امیه فکر نکند.

 

رضایت به دستبرد بیت‌المال

حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد سپس به تفکر کارگزاران که در دورانی از انقلاب حاکم شد، اشاره کرد و گفت: این تفکر می‌گفت متخصصین در رأس کار بیایند، کار کنند و مملکت را آباد کنند، خودشان هم بخورند. بعد از چندین سال، هنوز هم مردم به این تفکر اعتقاد دارند، می‌گویند کار کند، خودش هم بخورد یعنی رضایت به دستبرد بیت‌المال! آیا اسلام موافق این امور است؟ خیر. این تفکر، تفکر خطرناک ضددینی است که حداقل در 6 یا 7 دوره از 8 دوره ریاست جمهوری بعد از جنگ، حاکم بوده است. خود ما مردم هم به آنها رأی دادیم، این افراد را نشناختیم و به آن‌ها رأی دادیم.

 

حساسیت امیرالمؤمنین علی(ع) در حفظ بیت‌المال

وی در ادامه به نمونه‌هایی از رفتار علی‌بن ابیطالب در زمان حکومت خود اشاره کرد و گفت: دو تا از اصحاب پیامبر(ص) طلحه و زبیر نزد حضرت علی(ع) آمدند، امام بعد از ورود این دو نفر با فراست درمی‌یابد که برای چه آمدند. آمده بودند که چون صحابه  پیامبر(ص) هستند از امیرالمؤمنین(ع) حکومت بگیرند. حضرت از آنها پرسید: کارتان شخصی است یا مربوط به امور مسلمین؟ گفتند: شخصی. بعد حضرت شمع بیت‌الامال را خاموش کردند و شمع شخصی خود را روشن کردند. آن‌ها تعجب کردند و فهمیدند کسی که از شمع بیت‌الامال نمی‌گذرد به آن‌ها حکومت می‌دهد؟! آن وقت مسئولی که از اموال بیت‌المال استفاده شخصی می‌کند، نمی‌تواند دین را پیاده کند، نمی‌تواند برای اسلام کاری کند. البته خیلی از ما هم در زندگی خود به بیت‌المال حساس نیستیم، اگر ما حساس بودیم مسئولین حساس و معتمد انتخاب می‌کردیم.

 

کدام تفکر می‌تواند دین را اجرا کند

حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد ضمن بیان اینکه تفکر کارگزاران مشکلات را حل نمی‌کند و این تفکر شهداست که کارساز است، گفت: وقتی که بین رزمنده‌ها کفش کتانی توزیع می‌کردند یک کفش هم برای شهید همت آورند. ایشان ابتدا می‌پرسند آیا به همه بچه‌ها دادید؟ شب عملیات گاهی لباس نو توزیع می‌کردند. فرمانده دید یکی از نوجوان‌ها لباس نویی را که به او داده‌اند، درآورد و لباس کهنه قبلی را پوشید. وقتی از او سؤال کرد که چرا این کار را کردی؟ گفت: امشب شب عملیات است و من شهید می‌شوم و لباس پاره می‌شود. چرا لباس بیت‌المال از بین می‌رود، کس دیگری می‌تواند از این لباس استفاده کند.

وی افزود: وقتی می‌خواستند در منزل شهید رجایی کولر گازی بگذارند، اجازه نداد، گفت وقتی همه ندارند من هم نباید داشته باشم. این تفکر همان تفکر حضرت امام(ره) است که وقتی دیدند در محراب مسجد در نجف پنکه گذاشتند به پسرشان فرمودند: مصطفی می‌خواهی من را جهنمی کنی؟! چون بقیه نمازگزاران آن موقع در مسجد پنکه نداشتند ایشان هم نمی‌خواستنداز پنکه استفاده کنند.

تفکر بخور - بخور و برد - برد و... جواب نمی‌دهد. وزیری که ساعت مچی‌اش 18 میلیون است، نمی‌تواند درد مردم را بفهمند. کسانی می‌توانند فقر مردم را رفع کنند و خرابی‌ها را آباد کنند که طمعی در بیت‌المال و مال دنیا نداشته باشند و تمام هم و غم خود را برای مردم مستضعف و مظلوم خرج کنند.



[1]. صف، 9.

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید